Anne Forest

anne forestDe Nederlands-Amerikaanse kunstenaar Anne Forest (1983) heeft gestudeerd aan de Royal Academy of Art en de Gerrit Rietveld Academy en werkt en woont in de maand april in de “Kosterswoning”. Haar schilderijen stammen uit haar opvoeding waarin zij veel in aanraking is gekomen met Russisch-orthodoxe iconen. “De icoon” staat als beeldtaal op haar netvlies gebrand. Zij eigent het haar toe door hiermee een eigen wereld te creëren, bevolkt met alle figuren die zij schildert. Ook is de portretkunst uit de Barok en Renaissance periode een groot inspiratiebron voor haar. Wat haar aantrekt tot deze klassieke werken die zij als bronmateriaal gebruikt is de zelfcontrole in de gezichten van de geportretteerden, alsof ze zichzelf proberen te beschermen. Dit zijn de gezichten die zij wil ontmaskeren, waar zij de waardigheid en status van af wil pellen zodat hun geheimen onthuld worden.

Sinds kort heeft het schilderen van dieren zijn intrede gedaan in haar werk. Dit is het resultaat geweest van het bestuderen van iconen waarop Maria en kind samen staan afgebeeld. In deze werken onderzoekt zij de relatie van de figuren tot elkaar en tot de kijker: wie beschermt wie en waarvan?

Naast het naïeve van de icoon oefent het primitivisme en het unheimliche ook een grote aantrekkingskracht op haar uit. Kunstenaars uit deze stromingen die zij tot haar grootste inspirators toerekent zijn Francisco Goya, Henri Rousseau, Alfred Kubin, Francis Bacon, David Lynch, Cindy Sherman, George Condo, Matthew Barney, Natasja Kensmil, Dana Schultz en Allison Schulnik.

Wat ook grote impact heeft op haar werk zijn de vele horror-films die zij vaak tot diep in de nacht kijkt.

Schilderen is nog een relatief nieuw medium voor haar. Haar achtergrond als tekenaar blijft aanwezig in de grafische beelden die zij schept waarin de lijn heilig is. Door dit strakke te combineren met de grofte en het onberekenbare van de materialen waar zij op werkt (zoals ongespannen canvas, tapijt en gevonden stukken hout) wordt in ieder werk de innerlijke strijd zichtbaar die haar als kunstenaar het meest bezighoudt: zelfcontrole en het willen verstoren daarvan.

Naar de website

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *